Monday, July 20, 2009

Istiqomah...

Bukan mudah nak istiqomah. Sebut memang mudah tapi nak amalkan sesuatu dengan istiqomah tidak semudah menyebutnya. Pengertiannya juga perlu kepada terjemahan yang agak panjang, baru boleh difahami dengan jelas. Tapi kalu nak faham secara ringkasnya, buat sesuatu amalan secara berterusan. Itu kira orang dah faham tapi masih ada yang kurang kalau definisinya begitu. Menulis di blog bukan payah, boleh saja tulis pasal apa pun yang kita mahu. Tetapi yang menghalang untuk menulis biasanya malas dan masa yang singkat. Kalau boleh setiap hari nak tulis sesuatu yang baru kat sini, tapi tak jadi nak buat. Paling kurang nak masukkan juga apa-apa sahaja maklumat yang bermanfaat setiap minggu. Sekurang-kurangnya kalau ada yang masuk ke sini atau tersilap masuk, ada juga sesuatu yang boleh dijadikan peringatan untuknya. Tapi tak jadi jugak seminggu sekali tu. Maka, tak jadi juga istiqomah.
Lawan kepada istiqomah ialah hangat-hangat tahi ayam. Mula-mula semangatla nak buat sesuatu, tapi tak sampai setengah jalan, dah tak mahu teruskan lagi. Kita lihat PPSMI ketika dicadangkan dahulu, ramai yang bersemangat untuk lihat ia terlaksana. Lalu terlaksanalah dalam masa yang singkat tanpa kajian yang terperinci. Tapi hari ini, bersemangat pula mereka untuk memansuhkannya. Memansuhkannya lebih terancang dari melaksanakannya.
PPSMI adalah cetusan idea mantan perdana menteri yang dilantik pada tahun saya dilahirkan. Saya membesar dizamannya, dari kecil hingga dewasa seolah-olah beliau tiada pengganti. Ideanya sentiasa bernas, hujahnya bukan mudah untuk dipatahkan, mungkin hanya idea PPSMI ini yang ditolak oleh orang yang teguh di belakangnya suatu ketika dulu, tapi beliau masih mempertahankan ideanya itu. Itulah kehebatan seorang yang mempunyai idealisme.
Perdana menteri kelima tidak lama mentadbir negara, tapi lebih lama dari Khalifah Umar Abdul Aziz. Ideanya mewujudkan program j-QAF di sekolah rendah telah terlaksana sejak 2005 hingga hari ini telah meningkatkan prestasi pelajar-pelajar Islam dalam membaca Al-quran, menunaikan solat dan menguasai tulisan jawi. Program ini terus terlaksana tanpa ada bantahan mana-mana pihak.
Idea yang baik dan bernas sudah pasti akan diterima dengan baik. Kalau sebaliknya tentulah juga sebaliknya. Yang baik itulah kalau dibuat secara berterusan dipanggil istiqomah. Kalau yang tak baik, istiqomah apa bendanya...

No comments:

Post a Comment