Thursday, August 6, 2009

Nisfu Syaaban : cuma semalam?

Bulan Syaaban adalah salah satu bulan yang mempunyai keistimewaan tersendiri. Kelebihan Syaaban dapat dilihat apabila Rasulullah SAW pernah memberitahu sahabat mengenai Syaaban. Bulan itu dinamakan demikian kerana pada bulan itu Allah banyak memberi rahmat kepada hamba-Nya.
Syaaban dianggap pintu gerbang Ramadan kerana pada bulan itu umat Islam masih boleh makan dan minum pada siang hari sebelum mereka menyambut kedatangan bulan puasa yang penuh berkat.
Kelebihan Syaaban berbanding bulan lain ialah seperti kelebihan Rasulullah SAW terhadap semua nabi, manakala keutamaan bulan Ramadan berbanding dengan semua bulan adalah seperti keutamaan Allah kepada hamba-Nya.
Pada bulan Syaaban, ada satu malam sangat dinantikan umat Islam iaitu malam Nisfu Syaaban. Pada malam itu, umat Islam akan membanjiri masjid dan surau untuk menghidupkan malam itu dengan bacaan surah Yaasin secara beramai-ramai. Amalan inilah yang biasa dilakukan oleh masyarakat Islam di negara ini.
Sebaik sahaja solat Maghrib berjamaah, mereka akan membaca surah Yaasin beramai-ramai sebanyak tiga kali. Kuliah Maghrib sekiranya dijadualkan pada malam itu akan dibatalkan untuk menggatikan dengan amalan tadi.
Selepas solat Isyak, jamuan pula dihidangkan kepada jemaah yang hadir membanjiri masjid atau surau pada malam itu. Kuih muih ini biasanya dibawa oleh jemaah sedikit seorang kemudian mereka makan bersama-sama.
Berbeza dengan salah sebuah surau yang biasa saya solat di situ, mereka tetap mengadakan kuliah Maghrib di antara selepas solat Maghrib sehingga waktu Isyak. Ramai juga yang datang. Selepas solat Isyak, barulah mereka membaca Surah Yaasin tetapi hanya sekali, kemudian mereka bersurai. Ada juga makanan disediakan tetapi hanya buah-buahan.
Saya tidak mahu membandingkan antara dua amalan ini untuk membuat rumusan mana yang lebih baik. Tetapi yang kita nampak pada malam itu, orang-orang Islam boleh datang ke masjid beramai-ramai untuk solat berjamaah. Mengapa pada malam-malam yang lain atau waktu-waktu solat yang lain mereka tidak muncul. Alangkah bagusnya malam-malam lain juga seperti malam nisfu Syaaban.
-----

كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ رَجَبَ قَالَ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ رَجَبَ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ
“Adalah Nabi SWT bila baginda telah memasuki bulan Rajab baginda berdoa: ‘Ya Allah, berkatilah untuk kami bulan Rajab dan Sya’ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan.”

1 comment:

  1. salam..rsenye amalan2 yg masyarakat kite amalkan pd malm nisfu sya'ban nabi x buat..kalau salah tlg perbetulkan..ws

    ReplyDelete