Friday, July 10, 2009

Rusuk Babi Teh - Halal?

Saya terbaca penemuan ini dari tranungkite.net :
"Penulis meronda-ronda ikut keluarga ke sebuah hypermarket yang terkenal. Tapi yang menjadi tanda tanya, macamana 'bak-kut-teh' (bak-kut = rusuk babi, teh=teh) jadi halal???
Sila lihat gambar...Chop halal terpampang di bungkusan mee tersebut. Nampaknya, ummat Islam dipersendakan lagi...apa nak jadi?? Selsema, oh selsema...
Antara yang komen :

KITA ADA JAKIM,
KITA ADA 13 MUFTI
DAN KITA ADA 13 MAJLIS UGAMA NEGERI
BANGUNLAH ,BEKERJA LAH ,JANGAN BERI ALASAN KAKI TANGAN TAK CUKUP ..

Saya : Bagaimana pula peranan kita untuk hadapi perkara ini? Bagi saya ini adalah bentuk penghinaan kepada umat Islam. Semua bukan Islam yang pernah saya temui mengetahui bahawa babi adalah haram kepada orang-orang Islam. Baru-baru ini saya ada membeli beg duit yang harganya agak murah. Saya bertanya kepadanya beg duit tu dibuat dari kulit apa, dengan pantas dia menjawab " Ini bukan lembu kaki pendek punya (babi)" Mereka yang telah lama tinggal di negara ini sudah pasti tahu dan amat arif mengenai haramnya babi (dalam apa jua bentuk) kepada orang Islam. Kenapa perkara ini berlaku juga? Ini adalah satu penghinaan yang nyata kepada orang Islam di negara ini.

Tidak lama dulu kepala babi diletak di dalam surau salah sebuah universiti awam. Apa makna semua ini ??? Mereka sekarang sangat berbangga kerana telah menguasai ekonomi. Sebab itu mereka buat apa sahaja untuk menghina orang-orang Islam.

Jadi, apa kita nak buat sekarang?

No comments:

Post a Comment