Tuesday, June 2, 2009

Stadium runtuh, hati-hati binaan baru yang lain.

KUALA NERUS - Stadium Sultan Mizan sebahagian daripada Kompleks Sukan Gong Badak, berharga RM 450 juta yang dirasmikan pada 10 Mei tahun lalu, runtuh pada jam 9.30 pagi hari ini. Keseluruhan bumbung 'grand-stand' membabitkan bumbung sepanjang 80 meter meliputi pentas diraja stadium yang menjadi kebanggaan itu telah runtuh sama sekali. Runtuhan itu bagaimanapun tidak mengakibatkan kehilangan nyawa namun sebuah kenderaan dan empat buah motosikal yang diletakkan betul-betul dibawah bumbung yang runtuh itu ranap.

Saya sangat terkejut dengan kejadian ini, lebih-lebih lagi ia terletak tidak jauh dari tempat tinggal saya. Pelbagai tafsiran bermain difikiran lantaran kejadian ini. Bukan ingin menuding jari kepada sesiapa, tetapi sesiapa sahaja boleh memberi andaian yang pelbagai menyalahkan pihak tertentu.

Dalam pemikiran saya sekarang ini, sekiranya stadium yang nampak begitu gah dan teguh ini boleh runtuh dalam jangka masa yang singkat dari tarikh perasmiannya, tidak mustahil bangunan-bangunan lain yang telah dibina dalam tahun yang sama juga akan menghadapi nasib yang sama. Kita sekadar beringat sebelum kena. Siasatan yang terperinci mesti dibuat segera untuk mengetahui puncanya. Dan juga binaan-binaan lain yang sewaktu dengannya juga perlu diperiksa bagi memastikan tahap keselamatannya terjamin. Sebagai rakyat, semestinya kita sangat mengharapkan sesuatu yang baik dilaksanakan oleh kerajaan, bukannya sekadar gah pada ucapan tetapi lemah dari sudut pelaksanaan. Semoga peristiwa hitam ini tidak akan berulang pada masa akan datang. Nauzubillah.

2 comments: