Monday, June 8, 2009

Bersyukur tetapi menyokong Yahudi?


“Kalau saya berjaya temuduga nanti, saya akan belanja awak makan di McDonalds” Ungkapan ini masih lagi kedengaran pada hari ini dikalangan umat Islam dalam masyarakat kita.

Bersyukur atas kejayaan dengan membelanjakan wang ringgit memberi makan kepada teman-teman tidak salah bahkan dituntut dan digalakkan. Setelah Allah memberikan kita rezeki yang banyak, kesihatan diri yang baik dan kehidupan yang selesa, maka sudah tentu sebagai hamba yang mengaku beriman kepada Allah akan bersyukur atas segala nikmat yang diberikan itu.
Firman Allah dalam surah Luqman ayat 12 yang bermaksud : Dan sesungguhnya kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan (serta kami perintahkan kepadanya), “Bersyukurlah pada Allah Azzawajalla (akan segala nikmat-Nya pada mu)” Dan sesiapa yang bersyukur maka faedah itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal bagi Nya) kerana Allah Maha kaya lagi Maha terpuji. Luqman Al Hakim apabila dikurniakan kelebihan daripada Allah beliau menzahirkan kesyukuran beliau dengan tunduk dan patuh pada Allah. Ini bermakna bersyukur ialah kita melaksanakan segala yang di suruh oleh Allah dan menjauhi laranganNya.

Satu perkara yang disuruh oleh Allah yang saya ingin utarakan di sini ialah mengasihi saudara kita seaqidah tanpa mengira kaum dan sempadan negara. Kita berada di negara yang aman damai,bagaimana pula saudara kita yang berada di bumi bakarah Palestin? Mereka sedang berhadapan dengan musuh yang sentiasa mengamcam, membunuh dan menghancurkan mereka. Perlu kita ingat bahawa musuh mereka adalah musuh kita juga. Apakah kita sekarang sedar bahawa kita adalah antara yang memberi sumbangan kepada musuh sendiri untuk membunuh saudara kita dengan keuntungan yang diperolehi daripada perbelanjaan kita dengan syarikat-syarikat milik Yahudi dan Amerika? Syarikat-syarikat milik yahudi dan amerika seperti McDonalds, KFC, Burger King, Coca cola, Nestle dan banyak lagi adalah penyumbang terbesar kepada pembentukan negara haram Israel dan sumbangan yang diberikan adalah berterusan sehingga menerima anugerah yang diberikan oleh kerajaan haram Israel.

Penegasan Sheikh Yusuf Al-Qaradawi :
"Wahai kaum Muslimin dan Muslimat di seluruh dunia, memboikot produk-produk buatan Israel dan Amerika adalah kewajipan bagi seluruh umat Islam di seluruh dunia.
Setiap ringgit yang kita bayarkan untuk sebotol Coca-Cola misalnya, akan menjadi sebutir peluru di dalam senjata orang-orang Amerika atau Israel yang akan diacu ke arah kita.
Kita telah menyumbangkan wang kita setiap hari kepada McDonalds, KFC, Burger King dsb, tanpa memikirkan ke mana wang itu akan dibelanjakan. Menurut pendapat saya, setiap Muslim harus bertanggungjawab dalam hal yang mempengaruhi keluarga dan gaya hidup mereka".

Sebagai menyatakan syukur kepada Allah dan mengasihi saudara seagama kita, marilah kita memboikot sepenuhnya produk-produk yang dihasilkan oleh musuh-musuh Allah dan musuh-musuh kita.

No comments:

Post a Comment