Friday, April 10, 2009

Perpisahan, jasa dan kenangan.



Semalam baru sahaja diraikan guru-guru SKBN yang baru bertukar ke sekolah lain. Majlis yang berlangsung di Hotel Sumai, sebuah hotel baru yang berhampiran Primula Park Royal itu dihadiri ketiga-tiga orang guru yang berkenaan.
1) Puan Nor Zaitulakma binti Mad Yunus (Kak Ma) bertukar ke SK Bukit Tunggal.
2) Puan Khadijah binti Abdul Rahman (Kak Jah) bertukar ke SK Bukit Wan.
3) Puan Asmalaini binti Asli (Kak Asma) bertukar ke SK Gong Badak.
Majlis dimulakan dengan doa makan dan jamuan. Selepas jamuan barulah diadakan majlis ucapan dan penyampaian cenderahati.
Saya seperti biasa tugasan rasmi mengacarakan majlis, menjemput seorang demi seorang guru yang bertukar ini menyampaikan amanat terakhir. Ucapan mereka juga sama seperti orang yang akan berjauhan, saling memohon maaf, halal menghalal dan memohon agar hubungan baik antara guru-guru terus terbina utuh. Ada yang gembira dan ada yang sedih dengan perpisahan itu sehingga tidak dapat mengeluarkan kata-kata seketika. Mungkin kerana kenangan dan hubungan yang terlalu akrab sekian lama terbina dan kini tidak lagi bersama. Sepuluh tahun bersama berganding bahu memikul tanggungjawab mendidik anak-anak yang dahagakan ilmu, sudah tentu ada peristiwa manis dan pahit yang dikecapi bersama. Tidak hairanlah jika perpisahan ini dilinangi air mata.
Saya sendiri yang mula bertugas di sekolah ini bermula 2007 juga menyimpan kenangan bersama mereka. Tahun lepas, kumpulan SKBN muncul johan dalam pertandingan "Kalam Jamaie" antara sekolah-sekolah yang mengikuti program j-QAF, peringkat Kuala Terengganu Utara. Dengan itu, sekolah ini berjaya mewakili Kuala Terengganu Utara ke peringkat negeri yang diadakan di Dungun. Kejayaan ini sebenarnya adalah hasil bantuan yang bukan sedikit daripada Kak Ma selaku guru Bahasa Inggeris yang berpengalaman. Anaknya Wani juga salah seorang ahli kumpulan tersebut. Saya hanya sekadar menulis skrip dan 'tolong tengok' apa yang patut.
Kak Asma pula adalah mentor saya dalam PBSM. Saya diberi amanah menjadi antara guru penasihat PBSM dan Kak Asma adalah pengerusinya. Tetapi setelah Kak Asma bertukar, saya pula terpaksa memikul tanggungjawab tersebut. Agak sukar bagi saya melaksanakannya kerana kurang pengalaman dalam bidang ini. Walaubagaimanapun, tugas dan amanah ini akan tetap dilaksanakan.
Seorang lagi Kak Jah yang berasal dari Johor, hingga sekarang masih mengekalkan identiti Johornya. Saya sempat mengajar dua orang anaknya Hanafi dan Husna. Hanafi ketika tahun satu dan dua,2007 dan 2008 kemudian bertukar ke SK Maras, manakala Husna baru memasuki tahun satu pada tahun ini, sekarang telah bertukar mengikut ibunya. Kak Jah sangat peramah dan lemah lembut, mudah untuk mendapat pandangan dan nasihat.
Begitulah lumrah alam, pertemuan dan perpisahan sering terjadi. Perpisahan tetap akan berlaku dan akan terus berlaku. Yang tinggal hanyalah kenangan manis dan pahit ketika bersama yang sentiasa diingat, juga jasa yang ditinggalkan akan menjadi sebutan. Moga perpisahan ini tidak menjadi penyebab putusnya pertalian sesama insan, bahkan lebih utuh dan terus disambung berpanjangan.

4 comments:

  1. biasala,bertemu dan berpisah adat manusia biasa,hilang di mata tapi di hati tidak lupa..

    ReplyDelete
  2. ok alhamdulillah leh post dah..my be sbb sblm ni guna komp kot yer x bape update ngat..ni gna laptop,maju ke depan sket kot..

    sedihnya ramai dah tukar ek?k.kema mitak tukar ker?k.jah akhirnya dapat tukar gk ek..

    anyway tahniah kalam jamaaei..koho mantap demo sejak ketiadaan kawe d skbn dih..bila mai dungun nya?nat mai dungun kabo lar yer..rindu nk jupo kanak2 skbn ni espc amzar hehhe

    ReplyDelete
  3. time kasih ummufathi bagi komen..

    kak ma memang mintak tukar,gb x lulus, tapi ppd lulus, nasib dia la tu dapat tukar dekat rumah..skbn masih ceria lagi walaupun bilik guru tak sekecoh dulu...
    kalam jamaie tu kak ma ada je, tahun ni tak tahu lagi..doalah insyaAllah najah lagi..kawe biaso jah, cam dulu jgk..
    kbs sabtu 25hb ni, nak jadi fesi jemputan maila.. blh jumpe amzar anak murid kesayangan demo tu..

    ReplyDelete