Saturday, April 4, 2009

Kita juga bakal ke sana...

Baru sebentar tadi saya menerima sms dari seorang rakan di Dungun "Askum. Al Fatihah buat sahabat kita Ahmad Zuhaili bin Mohamad Safie yang kembali Rahmatullah jam 12 tengahhari tadi-accident di Paka". Innalillahiwainna ilaihi roojiuun. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh.
Walaupun saya hanya mengenali arwah secara jauh kerana berlainan unit dan saya tidak tinggal di asrama (kami belajar di tempat yang sama dan kursus yang sama) ketika mengambil KPLI di IPKT, tetapi bila mendengar seorang sahabat meninggal dunia, alangkah terkejutnya saya. Rakan yang umur sebaya dengan saya telah pergi buat selama-lamanya menemui Yang Maha Pencipta.
Ajal maut datang dengan tiba-tiba tanpa mengira siapa kita dan berapa umur kita. Tanpa mengira banyak manakah bekalan amal yang kita telah ada untuk ke sana dan tanpa memohon permit terlebih dahulu dari kita. Kita yang perlu sentiasa lebih bersedia, tapi bersediakah kita ke sana?
Akhir tahun lepas, seorang rakan saya juga telah kembali ke Rahmatullah kerana paru-paru dijangkiti kuman, umurnya lebih muda dari saya. Tanpa di duga dalam keadaan dilihat masih lagi sihat, walaupun doktor telah menyatakan ada sedikit jangkitan kuman pada paru-parunya, beliau pergi jua bila sampai masanya. Beliau meninggalkan seorang isteri dan dua orang anak.
Begitulah hidup ini, tiada yang kekal. Semuanya bakal menemui ajal, cuma menunggu giliran untuk ke sana. Yang pastinya ajal itu makin hampir kerana umur kita semakin bertambah. Bersedialah kita ke sana!!!
Semoga Allah merahmati sahabat-sahabatku yang telah menemuiNya. Dan kita yang bakal ke sana mencari bekalan terbaik sebagai benteng dari azabNya. Semoga Allah mengampuni semua dosa-dosa kita. Amiiin..

1 comment:

  1. sesungguhnya mengingati itu adalah perlu,,,

    ReplyDelete